Четвер, 02.05.2024, 05:16Вітаю Вас Гість | RSS
Персональний сайт методиста Осипчук Олени Валеріївни
Категорії розділу
Мої статті [8]
Меню сайту
Фільтр пошуку
Мої статті [8]
Міні-чат
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 17
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей


Головна » Статті » Мої статті

ШЛЯХИ ВДОСКОНАЛЕННЯ МЕТОДИЧНОЇ РОБОТИ ПТНЗ НА ПРИКЛАДІ ДНЗ «БЕРДИЧІВСЬКЕ ВПУ»

ШЛЯХИ ВДОСКОНАЛЕННЯ МЕТОДИЧНОЇ РОБОТИ ПТНЗ НА ПРИКЛАДІ ДНЗ «БЕРДИЧІВСЬКЕ ВПУ»

 

Постановка проблеми. Входження України у світовий освітній простір зумовлює приведення вітчизняних освітніх стандартів, зокрема щодо тривалості здобуття загальної середньої освіти, підвищення ефективності навчально-виховного процесу, який досягається шляхом удосконалення методики викладання фахових дисциплін, підвищенням рівня методичної роботи кожного викладача, покращенням роботи методичної служби навчального закладу[1].

Професійно-технічна освіта має свої суттєві особливості, які проявляються в тому, що поряд із загально технічною і гуманітарною підготовками учні отримують не тільки початкові професійні знання, а здобувають практичні трудові навички. Тому, навчальний процес в ПТНЗ порівняно зі школами є  більш фахово навантажений та насичений. Тому зростає значення ефективного управління методичною роботою викладачів та майстрів виробничого навчання щодо професійної спрямованості майбутніх кваліфікованих робітників.

Отже, організація дієвої та ефективної структури методичної роботи в професійному освітньому закладі є досить актуальною[3].

Метою нашої статті є висвітлення питання щодо шляхів вдосконалення методичної роботи на прикладі ДНЗ «Бердичівське ВПУ»

Виклад основного матеріалу. У теперішніх умовах в системі методичної роботи простежується ряд гострих суперечностей між:

  1. Зростанням вимог до методичної роботи в умовах оновлення освітньої практики та реальним її станом в практиці освітньої установи.
  2.   Необхідністю розширення арсеналу форм методичної роботи і не різноманіттям останніх у реальній практиці освітніх установ.

У “Положенні про методичну роботу в професійно-технічному навчальному закладі (ПТНЗ)” зазначено:

Методична робота – це заснована на досягненнях науки та передового досвіду система аналітичної, організаційної, діагностичної, пошукової, дослідницької, науково-практичної, інформаційної діяльності з метою удосконалення професійної компетентності педагогічних працівників і підвищення ефективності навчально-виховного процесу[2].

Головні завдання методичної роботи в навчальних закладах освіти визначено, виходячи з Державної національної програми “Освіта” (Україна ХХІ століття), “Національної доктрини розвитку освіти в України”, Концепції професійно-технічної освіти, Законів України “Про освіту”, “Про професійно-технічну освіту”, а також “Положення про професійно-навчальний заклад”, “Положення про організацію навчально-виробничого процесу”, “Положення про методичну роботу в професійно-технічному навчальному закладі” й інших нормативних документів[5].

Загальну організацію методичної роботи в ДНЗ «Бердичівське вище професійне  училище» здійснює директор, безпосереднім організатором її є методист.

До основних принципів методичної роботи в ДНЗ «Бердичівське ВПУ» належать:

  • демократизація га гуманізація начального процесу;
  • цільовий пiдхiд до організації методичної роботи відповідно до програмних цілей професійно - технічного закладу та напрямків його діяльності;
  • організація роботи з педагогічними кадрами на основі урахування їх потреб та реального рівня професійної компетентності;
  • системність та систематичність;
  • науковість;
  • оперативність та мобільність;
  • прогностичність та випереджувальний характер;
  • оптимальне поєднання індивідуальних i колективних форм;
  • приорiтет знань та моральних цінностей.

До основних цілей методичної роботи в ДНЗ «Бердичівське ВПУ» належить:

  • створення належних умов для роботи з педагогічними кадрами;
  • координація і розвиток в оптимальному режимі всіх форм методичної роботи, одержання зворотної інформації про її результативність;
  • ефективне впровадження сучасних досягнень педагогічної науки і кращого педагогічного досвіду в практику навчально-виховного процесу;
  • систематизація та упорядкування інформаційного потоку із професійних, галузевих, педагогічно-психологічних сфер знань;
  • розробка і удосконалення інноваційних технологій навчання.

Основними напрямками методичної роботи в ДНЗ «Бердичівське ВПУ» є:

  • моніторинг педагогічної успішності, розробка процедур самоатестації і підготовка до атестації;
  • розробка, розгляд та схвалення робочої навчально- плануючої документації;
  • планування роботи на  новий навчальний рік;
  • діагностика знань учнів;
  • організація  експериментальної творчої діяльності педагогів;
  • підготовка відкритих заходів, презентацій;
  • колективна,групова та індивідуальна робота,   наставництво;
  • підготовка та проведення предметних конкурсів;
  • підвищення кваліфікації;
  • апробація нових методик, ехнологій.

Основними формами методичної роботи в ДНЗ «Бердичівське ВПУ» є індивідуальні, колективні та групові.

Важливою складовою методичної роботи є педагогічна діагностика. Педагогічна діагностика - система технологій, процедур, засобів, методик і методів отримання інформації про стан та розвиток педагогічних систем[7].

ДНЗ «Бердичівське ВПУ» використовує наступні види діагностування: педагогічне спостереження, анкетування, бесіда, рейтингова система оцінювання професіоналізму викладача, незалежні характеристики та тестування. Виходячи з вищесказаного пропонуємо наступні шляхи вдосконалення методичної роботи:

  1. Використання різноманітних форм методичної роботи з метою підвищення ефективності діяльності педагогічного колективу.
  2. Покращення якості роботи педагогічних працівників шляхом створення необхідних умов праці.
  3. Вдосконалення професійної  кваліфікації педагогічних кадрів, підвищення результативності та якості навчального процесу шляхом впровадження нових освітніх технологій.
  4. Удосконалення уроків теоретичного навчання.
  5. Удосконалення комплексно-методичного забезпечення.
  6. Створення ефективної  системи самоосвіти педагогічних працівників.

З метою вдосконалення методичної роботи в училищі доцільно використовувати сучасні та інноваційні форми методичної роботи[4].

Враховуючи методичну характеристику ДНЗ «Бердичівське ВПУ» доцільно використовувати такі сучасні форми методичної роботи: дебати, аукціон, клуб, майстер – клас, методичні гостини, методичний фестиваль, фестиваль ідей, коло ідей, педагогічні ігри, рольова гра, методичний тиждень, ярмарок педагогічних ідей, прес – конференція, педагогічні виставки.

Що ж стосується інноваційних форм методичної роботи, то до них можна віднести: методичний день, коло ідей, тиждень нестандартних гурткових занять, виставка педагогічної творчості, тренінги, калейдоскоп методичних розробок гурткових занять, методичний турнір[6].

Також з метою вдосконалення методичної роботи в ДНЗ «Бердичівське ВПУ» доцільно впроваджувати новітні освітні технології. Це здійснюється наступним чином:

  1. Постійним підвищенням:  рівня педагогічної майстерності всіх ланок педколективу; професійної (робочої) кваліфікації майстрів виробничого навчання.
  2. Удосконаленням класичних педагогічних технологій, пошук, вивчення, впровадження інноваційних активних, інтерактивних педагогічних технологій, в тому числі на основі інформаційно-комунікаційних технологій.
  3. Пошуком, апробацією, адаптацією та впровадженням в навчально-виробничий процес новітніх виробничих технологій.
  4. Проводити заняття з оволодіння працівниками необхідними у роботі комп’ютерними програмами.
  5. Удосконаленням та розширенням комплексно-методичного забезпечення предметів, професій, спеціальностей.

З метою вдосконалення уроків теоретичного навчання в ДНЗ «Бердичівське ВПУ» необхідно використовувати наступні способи підвищення пізнавальної активності учнів в процес теоретичного навчання :

  1. Створювати ситуації пізнавальних проблем перед вивченням нового матеріалу.
  2. Пов’язання навчального матеріалу з життям і досвідом.
  3. Проблемне викладення нового навчального матеріалу.
  4. Стимулювання і розвиток творчих інтересів і здібностей учнів.
  5. Створення для учнів умов, в яких їм необхідно самостійно набувати знання.
  6. Проведення еврестичних бесід.
  7. Широке застосування питань продуктивного характеру.
  8. Використання елементів програмованого навчання.
  9. Комплексне використання різноманітних форм і методів з врахуванням цілей і змісту навчання.

В умовах оновлення змісту професійної освіти важливого значення набуває розробка та впровадження в навчальний процес новітніх підручників, посібників, методик викладання, нового парку обладнання, комп’ютерної та електронно-обчислювальної техніки тощо[7].Отже ще одним кроком вдосконалення методичної роботи є удосконалення комплексно-методичного забезпечення шляхом:

  1. Використання тренажерів – імітаторів.
  2. Використання плакатів.
  3. Використання аудіовізуальних засобів.
  4. Систематизація методичної документації по темах навчальної програми, тематичних заліках, розділах письмової роботи.

Самоосвіта в ліцеї здійснюється індивідуально або колективно. Шляхом досконалої організації самоосвітньої діяльності постійно удосконалюється професійна майстерність вчителя і, як наслідок,  формується авторитет педагога серед учнів, батьків, колег. Тому важливим напрямком вдосконалення методичної роботи є створення ефективної системи самоосвіти педагогічних працівників ДНЗ «Бердичівське ВПУ», яка здійснюється у таких напрямках: підсилення практичного досвіду; підсилення наукового пізнання; презентація індивідуального доробку; колективна, індивідуальна творчість.

Висновок. Як результат, маємо переможців Всеукраїнських конкурсів, які отримують президентські стипендії, Павлов Володимир – призер Всеукраїнського конкурсу фахової майстерності з професії «Тракторист-машиніст с/г виробництва» та Гесь Олександр – призер Всеукраїнського конкурсу фахової майстерності з професії «Слюсар з ремонту с/г машин та устаткування».

Нещодавно, щоб привітати колектив і учнів з Днем знань до училища завітали науковці Національної академії педагогічних наук України – академік-секретар Відділення професійної освіти і освіти дорослих Ничкало Нелля Григорівна, директор Інституту професійно-технічної освіти НАПН України доктор педагогічних наук, професор Радкевич Валентина Олександрівна, заступник директора з науково-експериментальної роботи Інституту ПТО НАПН України доктор педагогічних наук, професор Артюшина Марина Віталіївна, провідний спеціаліст, доктор педагогічних наук, професор Свистун Валентина Іванівна, завідувачі лабораторій та наукові співробітники НАПН України.

На основі власних спостережень науковці з НАПН України зробили висновок, що ДНЗ “Бердичівське ВПУ” функціонує, як жива система, де кожен працює заради успіху спільної справи, кар’єрного зростання і набуття нової компетентності, що свідчить про високий рівень організаційної культури в педагогічному колективі.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Бугай Н.І. Методична освіченість інженерно-педагогічних кадрів та структурно-функціональна модель методичної служби професійно-технічних навчальних закладів. Науково-методичний збірник: «Професійно-технічна освіта: інноваційний досвід, перспективи» / Н.І. Бугай. – Вип. 1. - К. : Фенікс, 2005. - С. 196-204.
  2. Бугай Н.І. Роль методичної служби навчального закладу в технологізації оформлення педагогічного досвіду: Методичні рекомендації для методичних служб ПТНЗ України.- Вип.1.-К.: НМЦ ПТО України, 2006.
  3. Василенко О. Методична робота на діагностичній основі // Завуч.-2004, січень.- № 2. - С.6
  4. Волканова В.В. Словник методиста : Методичний посібник / В.В. Волканова. – К., 2008. – 192 с.
  5. Єрмола А.М. Технологія організації науково-методичної роботи з педагогічними кадрами: Науково-методичний посібник / А.М. Єрмола, О.М. Василенко. – Харків : Курсор, 2006. – 312 с.
  6. Олійник В.В. Наукові основи управлінням підвищення кваліфікації педагогічних працівників профтехосвіти : Монографія / В.В. Олійник. – К. : Міленіум,2003. – 594 с.

Павлютенков Є.М. Організація методичної роботи / Є.М. Павлютенков, В.В. Крижко. – Х. : Вид. група «основа», 2005. – 80 с

Категорія: Мої статті | Додав: Teacher (05.01.2017)
Переглядів: 277 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • Офіційьний блог
  • uCoz Спільнота
  • FAQ по системі
  • База знань uCoz