Четвер, 02.05.2024, 04:09Вітаю Вас Гість | RSS
Персональний сайт методиста Осипчук Олени Валеріївни
Категорії розділу
Мої статті [8]
Меню сайту
Фільтр пошуку
Мої статті [8]
Міні-чат
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 17
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей


Головна » Статті » Мої статті

Використання ІКТ під час викладання фізики

 

   Отже, на сучасному етапі розвитку шкільної освіти проблема застосування комп’ютерних технологій на уроках фізики набуває дуже великого значення.

Комп’ютер з мультимедіа  в руках учителя стає дуже ефективним технічним засобом навчання. Одночасно впливаючи на зоровий та слуховий аналізатори він оперативно відповідає на дії користувача, підтримуючи справжній зворотний зв'язок, тобто працює в інтерактивному режимі. 

     Все це дозволяє вивести сучасний урок на якісно новий рівень; підвищувати статус вчителя; впроваджувати в навчальний процес інформаційні технології; розширювати можливості ілюстративного супроводу уроку; використовувати різні форми навчання та види діяльності в межах одного уроку; ефективно організовувати контроль знань, вмінь та навичок учнів; полегшувати та вдосконалювати розробку творчих робіт, проектів, рефератів.

   Проведення уроків при комплексному застосуванні традиційних та мультимедійних технологій забезпечує набуття учнями  не тільки глибоких та міцних знань, а й вміння розвивати інтелектуальні, творчі здібності , самостійно набувати нових знань та працювати з різними джерелами інформації.

Неможливо уявити урок астрономії без використання наочних посібників. Саме тому всі без винятку методики викладання астрономії вказують на велику роль наочності у процесі вивчення цього предмета.

Комп’ютер на уроках астрономії можна використати в різний спосіб:

- для демонстрації презентацій та відеофільмів;

- для тестування знань учнів;

- використання елементів проектно-пошукової діяльності.

Шкільний курс астрономії передбачає  використання великої кількості ілюстративного матеріалу. На слайдах мультимедійних  презентацій демонструється вигляд небесних об’єктів, схеми та таблиці, які можна використати для порівняння та аналізу отриманої інформації і, в залежності від рівня підготовки класу, можуть застосовуватися різним чином, у тому числі і для створення проблемної ситуації на уроці. У цьому випадку пред'явлені фото та відеоматеріали обговорюються з учнями, які  вчаться висувати гіпотези, шукати їх підтвердження, правильно інтерпретувати побачене.

Таким чином, використання комп’ютерних  презентацій з відеофрагментами, робота з інтерактивними моделями дозволяє активізувати роботу учнів на уроці, стимулює їх пізнавальну активність, сприяє формуванню елементів проектної та дослідницької діяльності: висунення ідеї, проблематизація, цілепокладання та формулювання завдання, висування гіпотези, постановка питання (пошук гіпотези), формулювання припущення (гіпотези).

Для час контролю знань використовується тестова система Test-2W. Набір тестів охоплює увесь навчальний курс, причому тестування можна проводити як для тематичного оцінювання, так і для поурочного оцінювання.

Особливу цікавість викликає використання електронних програмованих засобів навчання.

Лабораторією математичної і фізичної освіти Інституту педагогіки АПН України та ЗАТ "Квазар-Мікро" було розроблено педагогічний програмний засіб "Бібліотека електронних наочностей з астрономії. 11 клас". Це один з перших в Україні педагогічних програмних засобів з астрономії, який має допомогти вчителю у візуалізації різноманітних астрономічних об'єктів і процесів, суттєво ( порівняно з підручником) підвищити рівень наочності під час проведення уроку. “Бібліотека” являє собою набір статичних та динамічних зображень (анімацій, відеофрагментів), які згруповані відповідно до розділів чинної програми, і які можна демонструвати під час уроку за допомогою проектора. Також за допомогою цього посібника можна проводити тестування контролю знань учнів.

 

З точки зору вчителя одним з найкращих програмних засобів для є "RedShift" (розробник Cinegram MediaInk). Варто зазначити, що це комерційний програмний засіб і він потребує для своєї роботи наявності оригінального компакт-диску.

Разом з тим варто звернути увагу на інші два програмних засоби.

Stellarium —  віртуальний планетарій, доступний для безкоштовного використання  та завантаження з  сайту www.stellarium.org

Програма використовує сучасні графічні технології для  реалістичного відтворення неба у режимі реального часу. Із Stellarium можна побачити те, що можна бачити неозброєним оком, біноклем або шкільним телескопом.

Можливості програми дуже потужні -  на сьогодні Stellarium може відобразити більш ніж 120 000 зірок з Каталогів Гіппарха та Tycho-2, окрім того можна використати додаткові каталоги з більш ніж 210 мільйонами зірок.

Крім того можна спостерігати планети нашої Сонячної системи та їхні головні супутники, зображення туманностей з повного Каталогу Месьє), реалістичний Чумацький Шлях. Існує можливість збільшення зображення — у цьому випадку можна спостерігати кратери на Місяці, плями на Сонці, деталізоване зображення планет.

Можливість  візуалізації екваторіальної та азимутальної сітки надає можливість використати програмний засіб при вивченні “Система небесних координат” - можна запропонувати відшукати небесний об’єкт за наданими координатами або визначити небесні координати об’єктів, використовуючи інструменти програмного засобу.

Цікавою є також можливість “спостерігати” процес сонячних і місячних затемнень та різні метеорні потоки.

 

Використання “віртуального планетарію” є  необхідною передумовою успішного спостереження зоряного неба учнями. Як правило, у більшості учнів викликає певне утруднення ідентифікація тих чи інших небесних об’єктів (яскравих зір, сузір’їв, планет). Використання карти зоряного неба частково вирішує цю проблему, але вимагає певних попередніх навичок роботи з нею, використання програмного засобу Stellarium допомагає значно полегшити підготовку до спостереження. Для цього у програмі встановлюється дата та час спостереження, при цьому на екрані монітора персонального комп’ютера буде  відтворено зоряне небо в момент спостереження. З метою подальшого швидкого орієнтування варто увімкнути позначення сторін світу на зображенні (Північ, Схід, Південь, Захід) , підписи небесних об’єктів та межі сузір’їв.  У процесі підготовки до спостереження варто обговорити, які об’єкти можна спостерігати на небесній сфері у даний час, як “зорієнтуватися” при пошуку тих чи інших об’єктів. Роздруковане зображення можна використовуват безпосередньо у процесі спостереження учнями як “помічник” (карту).

 

При всіх перевагах “планетарію” Stellarium, найефектнішим програмним засобом при вивченні астрономії є Celestia (укр. Целе́стія) — програма для віртуальних мандрівок Всесвітом. Celestia дозволяє користувачеві розглядати об'єкти розмірами від штучних супутників та космічних кораблів до галактик в трьох вимірах. На відміну від більшості інших віртуальних планетаріїв, користувач може вільно подорожувати по Всесвіту.

 

З дидактичної точки зору цікавими є мультимедійні навчальні курси , підготовлені з використанням Celestia - на сайті Celestia Motherlode educational Resources знаходиться більше 40 годин освітніх “подорожей” і уроків.  Ці матеріали можна проглядати за допомогою спеціально налаштованої версії Celestia. Можна літати в космосі, відвідувати всі відомі планети і супутники Сонячної системи, “чорні діри”, пульсари і нейтронні зірки, спостерігати повний цикл існування зір, бути присутнім при “народженні” Місяця, “літати” поруч з більш ніж 40 космічними літальними апаратами, наочно переконатися у величезних розмірах Всесвіту, і навіть відвідати інші світи, розглядаючи проблему SETI (Пошук позаземного розуму).

 

Методика використання цієї програми передбачає декілька способів:

 

- в якості ілюстративного матеріалу при вивченні нового матеріалу  (необхідне використання проектора, бажано попередньо зберегти відео та продемонструвати його вже на уроці);

 

- як середовища для дослідження небесних об’єктів учнями на уроках;

 

- у позакласній роботі (проектній діяльності).

 

Безпосереднє використання програмного засобу учнями на уроці передбачає їх попереднє знайомство з інтерфейсом Celestia, бажано мати детальну інструкцію пошуку позаземних об’єктів та які параметри цих об’єктів варто визначити. Доцільно використовувати Celestia  при вивченні розділів “Наша планетна система. Сонце - найближча зоря” та “Наша Галактика. Будова і еволюція зір” - за допомогою програми можна визначати відстань до того чи іншого об’єкту, його основні характеристики, порівнюючи які учні можуть класифікувати планети, зорі та малі тіла по різним категоріям.

 

Досвід використання можливостей сучасних комп’ютерних технологій у вивченні шкільного курсу астрономії астрономії показує їх високу ефективність. Разом з тим, залишається актуальною проблема підбору мультимедійних електронних дидактичних засобів, їх логічний зв'язок з відповідними розділами курсу. Саме тому роль вчителя не нівелюється, не зводиться до ролі ментора-фасилітатора, посередника між програмним засобом і учнем, - вчитель має використовувати комп’ютер, як потужний дидактичний засіб, який дозволяє вирішувати широке коло навчальних задач.

Категорія: Мої статті | Додав: Teacher (05.01.2017)
Переглядів: 164 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • Офіційьний блог
  • uCoz Спільнота
  • FAQ по системі
  • База знань uCoz