Осипчук О.В.
Бердичівський професійний аграрний ліцей
ЗАГАЛЬНООСВІТНІ ТЕНДЕНЦІЇ ЩОДО ВПРОВАДЖЕННЯ Й ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
Майбутнє Украйни, як будь-якої держави, визначається системою освіти, яка існує в ній. Досвід розвитку європейських країн показав нам: чим вищий рівень освіти населення, тим потужніша держава, тим заможніший її народ.
Зараз досить важко уявити своє життя без використання комп’ютерної техніки. ХХІ ст. - це епоха постійних змін у технологіях, зокрема в освітніх, а використання персонального комп’ютера є основою інформаційних технологій навчання.
Україна прагне стати Європейською державою, і тому виникає необхідність у прискоренні розвитку інформаційного українського суспільства, покращення освіті, та прискорених темпів впровадження ІКТ в систему освіти України починаючи з навчального процесу загальної середньої школи.
З огляду на це, 13 квітня 2011 року Постановою Кабінету Міністрів України № 494 було затверджено Концепцію Державної цільової програми впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх закладів інформаційно-комунікаційних технологій "Сто відсотків" на період до 2015 року [1], в якій визначені шляхи впровадження ІКТ в освіту, а саме:
- розроблення нормативно-правового та науково-методичного забезпечення впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій;
- оновлення змісту, форм і методів викладання навчального предмета "Інформатика";
- стовідсоткового забезпечення загальноосвітніх навчальних закладів сучасними навчальними комп’ютерними комплексами та системними і прикладними програмними продуктами;
- надання всім загальноосвітнім навчальним закладам швидкісного доступу до Інтернету з використанням сучасних технологій під’єднання для високоефективного доступу до освітніх ресурсів;
- створення системи ресурсних центрів інформаційної та науково-методичної підтримки використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі;
- удосконалення системи підготовки та підвищення кваліфікації педагогічних кадрів у сфері впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховний процес, забезпечення стовідсоткового володіння такими знаннями усіма педагогічними працівниками;
- створення системи дистанційного навчання дітей з обмеженими можливостями та дітей, які перебувають на довготривалому лікуванні;
- створення системи веб-сайтів всіх загальноосвітніх навчальних закладів для опублікування кращих освітянських надбань, підтримки колективної та індивідуальної комунікації, формування мережних професійних об’єднань;
- створення єдиного освітнього середовища та інформаційної інтеграції освітніх ресурсів, забезпечення інформаційної безпеки та централізованого фільтрування несумісного з навчальним процесом контенту.
Отже, можна зазначити, що програма розвитку системи освіти України співпадають з основними пріоритетами розвитку систем освіти інших європейських країн.
Однією із складових людської діяльності є передавання знань, і тому застосування новітніх інформаційних технологій у галузі освіти зумовлене двома чинниками. З одного боку, це необхідність підготувати учня , а з іншого - необхідність більш ефективного передавання знань, тобто максимального поліпшення і полегшення роботи викладача [11, c.36].
Інформаційно-комунікаційні технології можу використовуватися на всіх етапах процесу навчання при цьому він виконує різні функції для учня: педагога, робочого інструменту, об'єкта навчання.
Що ж стосується педагога, то для нього комп’ютер виконує наступні функції:
1. У функції викладача: джерело навчальної інформації; наочний посібник; тренажер;засіб діагностики і контролю.
2. У функції робочого інструменту:засіб підготовки текстів, їх зберігання; графічний редактор; засіб підготовки виступів; обчислювальна машина великих можливостей [3, c.57].
Тому використання ІКТ у роботі педагога дає можливість:
- самоосвіти педагога, тобто підвищення його професійного рівня;
- навчатися і здобувати знання, вміння та якості, необхідні сучасній людині;
- отримувати найсучаснішу інформацію, оновлювати навчальний та дидактичний матеріал;
- мати доступ до методичної бази розробок;
- спілкуватися з колегами і учнями на різних форумах;
- отримувати кваліфіковані консультації та поради експертів;
- публікувати свої матеріали та брати участь в обговоренні опублікованих матеріалів;
- брати участь в професійних конкурсах;
- обмінюватися досвідом з колегами з інших регіонів і країн.
Проте необхідною умовою використання ІКТ є володіння комп'ютерною грамотністю, яка передбачає: вміння друкувати та редагувати інформацію (текстову, графічну); користуватися комп'ютерною телекомунікаційною технологією і базами даних; роздруковувати інформацію на принтері; працювати в системах DOС і WINDOWS, користуючись редакторами WORD різної модифікації; використовувати у своїх цілях мережу Інтернет.
Отже, інформаційно-комунікаційні технології в освітньому процесі дають можливість забезпечити формування і розвиток інформаційно-комунікаційної культури педагогічних працівників та вихованців. Також ІКТ допомагають розвивати інформаційно-комунікаційну культуру особистості, тобто комплекс понять, уявлень, знань, умінь і навичок, які формують в особистості певний стиль мислення, що дозволить їй ефективно використовувати інформаційно-комунікаційні технології в будь-якому виді пізнавальної або творчої діяльності [2, с.22-30]. Тому застосування ІКТ у навчальному процесі дає можливість реалізувати ідеї індивідуалізації та диференціації навчання, що є основними завданнями сучасної системи освіти України.
Список використаної літератури
- Постанова Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 р. № 494.
- Іванова О. Підвищення інформаційно-комп’ютерної компетентності педагогів//Вихователь-методист дошкільного закладу. – 2010. - №2.- С.22-30
- Лопуга В.Ф. До питання про вплив комп'ютера на здоров'я школярів. - Барнаул, 2000.
- Открытое образование - объективная парадигма ХХІ столетия / под общ. ред. В.П. Тихонова. - М., 2000. - 288 с.
|